Innovation - klimavenlig udvikling

Solen renser vandet

I 2017 var Alexander Løcke som en del af sit speciale fra Aalborg Universitet i Adjumani flygtningelejren i det nordlige Uganda. Formålet med Alexanders rejse til lejren tæt på grænsen til Sydsudan og tæt på den konflikt, som har sendt næsten en million sydsudanesere på flugt til Uganda, var at finde en ny og bedre måde til at sikre rent drikkevand til blandt andre mennesker på flugt.

Alexanders drøm om at udvikle en let og billig måde at skaffe rent vand på for mennesker i udviklingslandene bragte ham til det nordlige Uganda. I den forbindelse faldt han over en gammel kendt teknologi kaldet SODIS – eller solpasteurisering, som renser vand ved hjælp af solens stråler. Solens varme og Solens UVA og UVB-stråler dræbe bakterierne i vandet på relativt kort tid. Det kræver bare den rigtige beholder, og der opstod ideen til SolarSack.

Verdensmål 6: Rent vand og sanitet

Vandmangel påvirker mere end 40 procent af verdens befolkning.

Selvom 2,1 milliarder mennesker har fået forbedret adgang til vand og sanitet siden 1990, er svindende forsyninger af rent drikkevand et stort problem, som påvirker alle kontinenter.

I 2011 oplevede 41 lande ”vandstress”; ti af dem er tæt på at udtømme deres kilder med vedvarende ferskvand og må nu regne med ikke-konventionelle kilder. Tørke og ørkendannelse forværrer allerede disse tendenser. I 2050 forventes det, at hver fjerde er påvirket af tilbagevendende vandmangel.

Universel adgang til sikkert og billigt drikkevand til alle inden 2030 kræver, at vi investerer i infrastruktur, leverer sanitære faciliteter og fremmer hygiejne på alle niveauer. Der er også brug for at styrke det internationale samarbejde for at fremme vandeffektivitet og støtte behandlingsteknologier i udviklingslande.

Rent drikkevand på fire timer

“Solpasteurisering, som 4life Solutions er baseret på, er over 20 år gammel. Men vi har kombineret det med vores egen research og har udviklet posen Sawa Bag. Den består af to lag plastik, som benytter solens varme og solens UVA og UVB-stråler til at dræbe bakterier, når den ligger i solen”, fortæller opfinderen Alexander Løcke.

“Vi kunne se, at de brugte mange ressourcer på at koge vand, og det var ressourcer, der både var dyre og hårde for miljøet. Ved at udnytte solpasteurisering kan man slå farlige bakterier ihjel og rense drikkevand.

En pose kan give fire liter vand på fire timer. Ofte kortere tid, når solen skinner i Afrika. Men efter fire timer, er man sikker på, at vandet er pasteuriseret.

Posen kan genbruges op til 150 gange, hvilket sammenlagt giver over 500 liter vand for blot en enkelt plastikpose.

Posen indeholder ingen dyr teknologi. Det er konstruktionen og materialet, der gør SolarSack unik. En enkelt pose kan fremstilles for ganske få kroner og af en hvilken som helst virksomhed, der kan producere plastikposer.

Projektet tager fart

Efter Alexander Løcke havde afleveret sit speciale på Aalborg Universitet tog projektet fart. I foråret 2018 fik han støtte fra Innovationsfonden til at arbejde videre med idéen, og kort efter slog han sig sammen med Johan Jensen, som året forinden havde solgt en iværksættervirksomhed baseret på software, der kan forbedre vejnettet i Afrika.

Fra Alexander udviklede protypen i 2017 til foråret 2018 var den primære udfordring at sammenflette et nemt anvendeligt design og vælge det rigtige materiale og design til posen. Udfordringen består primært i, at designet både skal være billigt nok til at lokale i Uganda har råd til at købe produktet og solidt nok til, at det holder til gentagende brug. Samtidig skal det være simpelt at anvende så alle kan forstå at bruge det.

Jeg ser et stort potentiale i Sawa Bag som produkt. Caritas kan bruge det til at adressere flere af de udfordringer, som vores målgruppe oplever i deres hverdag. Over de kommende måneder vil Caritas og 4life Solutions sammen teste, i hvilket omfang produktet er velegnet til at sikre fattige mennesker i Uganda og Myanmar adgang til rent drikkevand ved simpelthen at give dem adgang til produktet, og se, om de bruger det vedholdent, og om det reducerer træfældning til brændsel til kogning af vand.

Dele af målgruppen vil kunne købe en Sawa Bag af lokale salgsagenter. Det er med til at skabe nye jobs, men endnu vigtigere er det, at vi også tester produktets salgbarhed og potentiale til at være en bæredygtig løsning på de udfordringer, der er i forhold til af skaffe rent vand, og som ikke er afhængig af donationer udefra. Så er det markedskræfterne, der bidrager til den positive udvikling, og det er den vej, vi bliver nødt til at gå, hvis vi skal have en chance for nå i mål med Verdensmålene.

Maj Forum, programkoordinator hos Caritas Danmark

Caritas og SolarSack starter et samarbejde

Vi fik en del opmærksomhed fra en række af de store NGOer og andre aktører i udviklingssektoren. Derfor tog det os lang tid at finde den helt rigtige partner, som vi kunne teste Sawa Bag med, og få direkte feedback på, hvad de mennesker, vi gerne vil hjælpe synes om posen.

I den sammenhæng mødte vi Maj Forum fra Caritas til en innovationsevent afholdt af ingeniørernes fagforening IDA. Vi havde en rigtig god diskussion om mulighederne for at teste Sawa Bag under nogle kontrollerede vilkår, som både vi og Caritas ville kunne føle os trygge ved.

Sidenhen har vi haft løbende sparring om alt fra at sætte forsøgsbeskrivelser op, fundraise, udvikle salgsmateriale og undervisningsmateriale til vores brugere. Caritas har budt ind med årtiers erfaring med deres arbejde i Østafrika og har haft uvurderligt input til vores måde både at tænke vores produkt og forretning på.

I slutningen af 2018 kørte Caritas og 4life Solutions to tests i Uganda. Produktet blev testet både i flygtningelejren Kywangali og i en landsby kaldet Rakai. Begge tests skulle give os viden om, hvad der skal til for at brugerne forstår at anvende posen korrekt, om det er noget de ønsker at tage til sig i Uganda, og om det er noget, de er villige til at betale for med deres begrænsede økonomiske ressourcer.

Vi lærte meget fra turen. Blandt andet, at vores brugermanual ikke var så god som vi havde håbet, men også at selve produktet rensede vandet mere effektivt, end vi havde håbet. Vores partnerskab med Caritas har været med til at sætte fokus på de områder vi skal forbedre, før vi er helt i mål med først udgave af produktet. Vi er kommet meget tættere på, og håber, at vi sammen kan tage de næste skridt, inden næste fase af projektet begynder i både Myanmar og Uganda i foråret 2019.

Lignende historier